logo webkommunikasjon.no

 

Søkemotor­optimalisering - bli synlig på søke­motorer

Søkemotor­optimalisering betyr å arbeide systematisk for å få et nettsted til å havne så høyt opp på resultatlisten som mulig på forretningskritiske søkeord, noe som gir gratis trafikk samt viktig merkevaresynlighet. I min verden er en godt søkemotoroptimalisert hjemmeside fundamentet for bedriftens digitale markedsføring. I våre dager betyr «godt søkemotoroptimalisert» også: brukervennlig, mobiltilpasset, hurtig og gjerne med innhold som folk vil dele i sosiale medier.

Jeg har arbeidet systematisk med dette i utallige prosjekter og hjulpet både små og store kunder til Google-plasseringer som har mangedoblet trafikken fra ubetalt søk (gratis organisk søk).

Søkemotor­optimalisering for Korrektur­avdelingen.no

søkemotoroptimalisering - eksempel på oppnådde mål

eksempel søkemotoroptimalisering: ubetalt trafikk

Statistikk for nettstedet Korrekturavdelingen.no som viser ikke-betalt trafikk fra Google (blå linje), sammenliknet med fjoråret (grønn linje) - for to år. Nettstedet oppdateres i svært liten grad nå, men nyter godt av optimaliseringsarbeidet som er gjort tidligere. Økningen i den ubetalte trafikken i dette tidsrommet var på 57 prosent. Sammenlikner man den samme trafikken med tidsrommet for enda et år tilbake, er økningen på 191,32 prosent. Legg også merke til økningen i antall søkeord som genererer trafikk.

Men søkemotoroptimaliseringen på selve Korrekturavdelingen.no er bare én av flere aktiviteter som gjøres for å øke trafikken. Nettstedets Facebook-side har nå rundt 20 000 engasjerte tilhengere. Twitter kunne vært en perfekt kanal for Korrekturavdelingen, men jeg ønsker ikke å profilere som en språkmann, så jeg har valgt å styre unna.

Sosiale medier er en viktig del av webredaktørmiksen. Det gjelder å finne de kanalene som gir best konvertering.

Min erfaring er at AdWords og organisk trafikk konverterer omtrent like bra. Konklusjonen er derfor: Ja takk, begge deler.

 

 

 

Søkemotor­optimalisering må ha et langsiktig perspektiv. Blir du tilbudt kjapp plug-n-play-optimalisering, er det stor fare for at du blir lurt. Elendige nettsider kan imidlertid oppnå enorm trafikkøkning på kort tid med noen få forbedringer.

SEO-modell

Jeg arbeider stort sett ut fra følgende modell (men rekkefølgen kan være overlappende):

  • STATISTIKK: statistikkprogram installeres hvis det ikke finnes. Google Analytics er vanligvis det man foretrekker. Som et supplement bruker jeg i enkelte tilfeller Statcounter fordi det tydeliggjør brukeratferden enklere.
  • INNHOLD: tekster redigeres eller skrives - uten tekst som inneholder de søkeordene man ønsker å rangere bedre på, er det umulig å oppnå gode plasseringer dersom man ikke skal jukse
  • STRUKTUR: Strukturen på nettstedet gjennomgås og optimaliseres. Er internlenkingen optimal? Er innholdet samlet i tematiske enheter?
  • WEBDESIGN OG BRUKERVENNLIGHET: Søkemotoroptimalisering er bare én brikke i den store helheten. Dersom designen, bruker-u-vennligheten og de handlingsutløsende elementene (for eksempel manglende bestillknapp) fører til færre bestillinger, endres dette i samarbeid med kunden. Det er meningsløst med mer trafikk fra Google dersom de besøkende ikke blir kunder.
  • LENKEBYGGING: Å skaffe lenker til kundens nettsted er en viktig del av jobben. Noen er det lett å skaffe lenker til; noen er det nesten umulig fordi de har et altfor sært produkt. Men her gjelder det å være kreativ. Inngående lenker (inbound links) er ikke bare noe man får - det er også noe man kan lage selv ved f.eks. blogger og nisjenettsteder, videoer etc. Content marketing, som alle nå plutselig har oppdaget, har vært kjent og brukt blant SEO-ere i evigheter.
  • NETTSTEDETS HASTIGHET: Raske nettsider er med mobilrevolusjonen blitt viktigere og viktigere. Å arbeide for at nettsidene ikke bruker lenger tid enn ca. 0,5 sekunder er derfor viktig. Her er Google Webmaster Tools et gratis og nyttig hjelpemiddel. Trege nettsider kan skyldes flere ting, vanligst er at du har brukt altfor store bilder (filstørrelsen) eller at det er feil på serveroppsettet. Korrigering av en slik serverinnstilling brakte nedlastingshastigheten ned fra 2,5 sekunder til 0,6 for en av mine kunder. Google-rangeringene bedret seg betraktelig etter dette.

Kompetanse­overføring

Jeg foretrekker å arbeide med kunder som ønsker å lære, for kompetanse­overføring gjør det lettere for kundens webredaktør å fortsette optimaliseringen selv etter endt oppdrag. I den ideelle verden er det bedriftens webredaktør som står for det som trengs av søkemotoroptimalisering.

Du får jevnlige rapporter som viser ditt nettsteds – og dine konkurrenters – plasseringer. Hele tiden måles trafikken etter hvert som den øker.

Søkemotor­optimalisering i praksis

To referanseprosjekt når det gjelder søkemotor­optimalisering og webutvikling, er nettstedene Wagneropera.net og Korrekturavdelingen.no.

SEO er viktig å kunne for organisasjonens webredaktør - om det så bare er for å kunne kontrollere og følge opp det arbeidet et eksternt firma gjør.

Jeg holder meg trygt innenfor søkemotorenes etiske retningslinjer og vil aldri utsette bedriften for noe som kan skade merkevaren deres. Det er en selvfølge at jeg vil veilede kunder om hva som er «lov» og hva du kan bli straffet for.

Det finnes ingen snarveier til topplasseringer, ingen plug-and-play. Men det betyr ikke at det behøver å bli dyrt å bedre søkemotorsynligheten for din bedrift.

Jeg arbeider ut ifra det syn at de som fortjener best plassering på søkemotorenes resultatsider, er de som har det beste innholdet, har de beste inngående lenkene, har organisert innholdet best og mest brukervennlig og har en teknisk løsning som søkemotorene liker.

Bedrifter som arbeider med meg, får en helt unik personlig oppfølging av en som kan mye om det meste innen publisering på web. Jeg har ikke innpåslitne selgere som ringer rundt og skaffer kunder - og konkurrerer derfor ikke med de store aktørene i bransjen. Ikke har jeg fancy brosjyremateriell heller.

Mine kunder setter pris på min allsidighet, min effektivitet og den personlige oppfølgingen - ofte langt utenom arbeidstid.

Jeg jobber eller har jobbet med publiseringsløsninger som for eksempel EPiServer, Joomla, Custom Publish, 123 On Web, Firmanett, WordPress, Blogger, Dreamweaver, MyWebPage, Lotus Notes, etc

 

illustrasjon: søkemotoroptimalisering av bilder: toppdykker, fuglefoto

Bilder er også en del av mitt arbeid med søkemotoroptimalisering siden et nettsted kan få mange besøk via bildesøk. Dette bildet viser toppdykkere i kamp. Foto: Per-Erik Skramstad / Svanesang.no

Du har egentlig ikke råd til å hoppe over søkemotoroptimalisering. Det erstatter ikke annen markedsføring, men er en viktig del av markedsføringsmiksen.