Praktisk søkemotoroptimalisering - bli synlig på søkemotorer

Søkemotoroptimalisering betyr å arbeide systematisk for å få et nettsted til å havne så høyt opp på resultatlisten som mulig på forretningskritiske søkeord, noe som gir gratis trafikk samt viktig merkevaresynlighet. I min verden er en godt søkemotoroptimalisert hjemmeside fundamentet for bedriftens digitale markedsføring. I våre dager betyr «godt søkemotoroptimalisert» også: brukervennlig, mobiltilpasset, hurtig og gjerne med innhold som folk vil dele i sosiale medier.

Jeg har arbeidet systematisk med dette i utallige prosjekter og hjulpet både små og store kunder til Google-plasseringer som har mangedoblet trafikken fra ubetalt søk (gratis organisk søk).

besøkstall Korrekturavdelingen.no etter søkemotoroptimalisering

Slik ser utviklingen for Korrekturavdelingen.no ut.

besøkstall Korrekturavdelingen.no

Økter, brukere og sidevisninger i tidsrommet 2006–2015. Tallene er fra Google Analytics.

De siste årene har jeg hatt den private sykehuskjeden Teres Medical Group som hovedoppdragsgiver. Jeg har oppnådd det målet jeg satte meg, nemlig at Teres skulle dominere søkeresultatsidene for de viktigste behandlingene innen plastisk kirurgi.

Søkemotoroptimalisering for Korrekturavdelingen.no

søkemotoroptimalisering - eksempel på oppnådde mål

eksempel søkemotoroptimalisering: ubetalt trafikk

Statistikk for nettstedet Korrekturavdelingen.no som viser ikke-betalt trafikk fra Google (blå linje), sammenliknet med fjoråret (grønn linje) - for to år. Nettstedet oppdateres i svært liten grad nå, men nyter godt av optimaliseringsarbeidet som er gjort tidligere. Økningen i den ubetalte trafikken i dette tidsrommet var på 57 prosent. Sammenlikner man den samme trafikken med tidsrommet for enda et år tilbake, er økningen på 191,32 prosent. Legg også merke til økningen i antall søkeord som genererer trafikk.

Men søkemotoroptimaliseringen på selve Korrekturavdelingen.no er bare én av flere aktiviteter som gjøres for å øke trafikken. Nettstedets Facebook-side har nå rundt 20 000 engasjerte tilhengere. Twitter kunne vært en perfekt kanal for Korrekturavdelingen, men jeg ønsker ikke å profilere som en språkmann, så jeg har valgt å styre unna.

Sosiale medier er en viktig del av webredaktørmiksen. Det gjelder å finne de kanalene som gir best konvertering.

Min erfaring er at AdWords og organisk trafikk konverterer omtrent like bra. Konklusjonen er derfor: Ja takk, begge deler.

SEO-effekten av å implementere responsivt design på Korrekturavdelingen.no

Responsivt design: effekt på organisk trafikk fra Google

Responsivt design: effekt på organisk trafikk fra Google.

Er SEO svindel og spam?

Et idiotisk spørsmål; derfor har den mangeårige sjefen for Googles web spam team, Matt Cutts, følt behov for å sette skapet på plass.

Kortversjonen av det Matt Cutts her sier: «Does Google consider SEO to be spam? And the answer is no. We don't consider SEO to be spam. […] essentially it just means trying to make sure that your pages are well represented within search engines. And there's plenty-- an enormous amount-- of white hat, great quality stuff that you can do as a search engine optimizer. […] if you search for SEO starter guide, we've written a beginner guide where people can learn more about search engine optimization. But just to be very clear, there are many, many valid ways that people can make the world better with SEO. […] If you find a good person, someone that you can trust, someone that will tell you exactly what they're doing, the sort of person where you get good references, or you've seen their work and it's very helpful, and they'll explain exactly what they're doing, they can absolutely help your website. So I just wanted to dispel that misconception. Some people think Google thinks all SEO is spam. And that's definitely not the case. There are a lot of great SEOs out there. And I hope you find a good one to help with your website.»

SEO med et langsiktig perspektiv

Søkemotor­optimalisering må ha et langsiktig perspektiv. Blir du tilbudt kjapp plug-n-play-optimalisering, er det stor fare for at du blir lurt. Elendige nettsider kan imidlertid oppnå enorm trafikkøkning på kort tid med noen få forbedringer av en webredaktør/SEO..

SEO-modell

Jeg arbeider stort sett ut fra følgende modell (men rekkefølgen kan være overlappende):

  • STATISTIKK: statistikkprogram installeres hvis det ikke finnes. Google Analytics er vanligvis det man foretrekker. Som et supplement bruker jeg i enkelte tilfeller Statcounter fordi det tydeliggjør brukeratferden enklere.
  • INNHOLD: tekster redigeres eller skrives - uten tekst som inneholder de søkeordene man ønsker å rangere bedre på, er det umulig å oppnå gode plasseringer dersom man ikke skal jukse
  • STRUKTUR: Strukturen på nettstedet gjennomgås og optimaliseres. Er internlenkingen optimal? Er innholdet samlet i tematiske enheter?
  • WEBDESIGN OG BRUKERVENNLIGHET: Søkemotoroptimalisering er bare én brikke i den store helheten. Dersom designen, bruker-u-vennligheten og de handlingsutløsende elementene (for eksempel manglende bestillknapp) fører til færre bestillinger, endres dette i samarbeid med kunden. Det er meningsløst med mer trafikk fra Google dersom de besøkende ikke blir kunder.
  • LENKEBYGGING: Å skaffe lenker til kundens nettsted er en viktig del av jobben. Noen er det lett å skaffe lenker til; noen er det nesten umulig fordi de har et altfor sært produkt. Men her gjelder det å være kreativ. Inngående lenker (inbound links) er ikke bare noe man får - det er også noe man kan lage selv ved f.eks. blogger og nisjenettsteder, videoer etc. Content marketing, som alle nå plutselig har oppdaget, har vært kjent og brukt blant SEO-ere i evigheter.
  • NETTSTEDETS HASTIGHET: Raske nettsider er med mobilrevolusjonen blitt viktigere og viktigere. Å arbeide for at nettsidene ikke bruker lenger tid enn ca. 0,5 sekunder er derfor viktig. Her er Google Webmaster Tools et gratis og nyttig hjelpemiddel. Trege nettsider kan skyldes flere ting, vanligst er at du har brukt altfor store bilder (filstørrelsen) eller at det er feil på serveroppsettet. Korrigering av en slik serverinnstilling brakte nedlastingshastigheten ned fra 2,5 sekunder til 0,6 for en av mine kunder. Google-rangeringene bedret seg betraktelig etter dette.

 

søkeord gravstøtte etter søkemotoroptimalisering av Webkommunikasjon

www.gravminne.org

Kompetanseoverføring

Jeg foretrekker å arbeide med kunder som ønsker å lære, for kompetanseoverføring gjør det lettere for kundens webredaktør å fortsette optimaliseringen selv etter endt oppdrag. I den ideelle verden er det bedriftens webredaktør som står for det som trengs av søkemotoroptimalisering.

Søkemotoroptimalisering i praksis

To referanseprosjekt når det gjelder søkemotor­optimalisering og webutvikling, er nettstedene Wagneropera.net og Korrekturavdelingen.no.

SEO er viktig å kunne for organisasjonens webredaktør - om det så bare er for å kunne kontrollere og følge opp det arbeidet et eksternt firma gjør.

Jeg holder meg trygt innenfor søkemotorenes etiske retningslinjer og vil aldri utsette bedriften for noe som kan skade merkevaren deres. Det er en selvfølge at jeg vil veilede kunder om hva som er «lov» og hva du kan bli straffet for.

Det finnes ingen snarveier til topplasseringer, ingen plug-and-play. Men det betyr ikke at det behøver å bli dyrt å bedre søkemotorsynligheten for din bedrift.

Jeg arbeider ut ifra det syn at de som fortjener best plassering på søkemotorenes resultatsider, er de som har det beste innholdet, har de beste inngående lenkene, har organisert innholdet best og mest brukervennlig og har en teknisk løsning som søkemotorene liker.

Bedrifter som arbeider med meg, får en helt unik personlig oppfølging av en som kan mye om det meste innen publisering på web. Jeg har ikke innpåslitne selgere som ringer rundt og skaffer kunder - og konkurrerer derfor ikke med de store aktørene i bransjen. Ikke har jeg fancy brosjyremateriell heller.

Mine kunder setter pris på min allsidighet, min effektivitet og den personlige oppfølgingen - ofte langt utenom arbeidstid.

Jeg jobber eller har jobbet med publiseringsløsninger som for eksempel EPiServer, Joomla, Custom Publish, 123 On Web, Firmanett, WordPress, Blogger, Dreamweaver, MyWebPage, Lotus Notes, etc

 

illustrasjon: søkemotoroptimalisering av bilder: toppdykker, fuglefoto

Bilder er også en del av mitt arbeid med søkemotoroptimalisering siden et nettsted kan få mange besøk via bildesøk. Dette bildet viser toppdykkere i kamp.
Foto: Per-Erik Skramstad / Svanesang.no

Du har egentlig ikke råd til å hoppe over søkemotoroptimalisering. Det erstatter ikke annen markedsføring, men er en viktig del av markedsføringsmiksen.

 

 

Hva i all verden gjør du når feil side rangerer best i Google? Svaret er opplagt, og her forklarer Rand Fishkin fra SEOmoz forskjellige fremgangsmåter

 

Har rangeringsrapporter noen verdi?

I videoen over tar Rand Fishkin for seg noen innvendinger mot å monitorere ranking.

De fleste som driver med SEO, vil si at rapporter som viser hvilken plass søkeord har på Googles søkeresultatside (SERP), har en viss verdi. Det sier noe om din søkemotorsynlighet om ditt viktige søkeord ligger på 34. plass eller 2. plass. Alt dreier som konteksten, og det at det er mye du IKKE får vite, betyr ikke at du ikke kan hente ut NOE. Uansett forteller en søkeordsrapport noe om en nettsides helsetilstand, og særlig når man ser utviklingen historisk.

webkommunikasjon illustrasjon

Uansett hva du mener om søkeordrapporter, så forteller en graf som dette at arbeidet med søkeordsynligheten på nettstedet Gravminne.org (en av oppdragsgiverne mine) har vært vellykket. Det garanterer selvfølgelig ikke økt salg, men det er vanskelig å se at det kan skade å gå fra 11. til førsteplass. Det at et barns høyde ikke forteller noe om dets hjerte, betyr ikke at høyden er uinteressant.

Jeg bruker søkeordsrapporter først og fremst for å se om jeg er på riktig spor når det gjelder synlighet i søkemotorer.