Søkemotoroptimalisering - bli synlig på søkemotorer

Fotografier av fugler på Jurpe.no som eksempel på søkemotoroptimalisering (SEO)

Bilder er også en del av arbeid med søkemotoroptimalisering siden et nettsted kan få mange besøk via bildesøk. Dette bildet av hvitkinngjess er tatt på Svalbard, hvor jeg har jobbet med webrelatert arbeid. Foto: Per-Erik Skramstad

Søkemotoroptimalisering betyr å arbeide systematisk for å få et nettsted til å havne så høyt opp på resultatlisten som mulig på forretningskritiske søkeord.

Jeg har arbeidet systematisk med dette i utallige prosjekter og hjulpet både små og store kunder til Google-plasseringer som har mangedoblet trafikken fra ubetalt søk (gratis organisk søk).

søkemotoroptimalisering - eksempel på oppnådde mål

eksempel søkemotoroptimalisering: ubetalt trafikk

Statistikk for nettstedet Korrekturavdelingen.no som viser ikke-betalt trafikk fra Google (blå linje), sammenliknet med fjoråret (grønn linje) - for to år. Nettstedet oppdateres i svært liten grad nå, men nyter godt av optimaliseringsarbeidet som er gjort tidligere. Økningen i den ubetalte trafikken i dette tidsrommet var på 57 prosent. Sammenlikner man den samme trafikken med tidsrommet for enda et år tilbake, er økningen på 191,32 prosent. Legg også merke til økningen i antall søkeord som genererer trafikk.

Men søkemotoroptimaliseringen på selve Korrekturavdelingen.no er bare én av flere aktiviteter som gjøres for å øke trafikken. Nettstedets Facebook-side har nå over 4000 engasjerte tilhengere. Sosiale medier er en viktig del av webredaktørmiksen, ikke bare fordi det i større og større grad påvirker rangeringer i søkemotorer, men også fordi dette er brukernes foretrukne arena i mange sammenhenger.

Søkemotoroptimalisering må ha et langsiktig perspektiv. Blir du tilbudt kjapp plug-n-play-optimalisering, er det stor fare for at du blir lurt. Elendige nettsider kan imidlertid oppnå enorm trafikkøkning på kort tid med noen få forbedringer.

SEO-modell

Jeg arbeider stort sett ut fra følgende modell, men rekkefølgen kan være overlappende:

Kompetanseoverføring

søkemotoroptimalisering kontaktinfoJeg foretrekker å arbeide med kunder som ønsker å lære, for kompetanseoverføring gjør det lettere for kundens webredaktør å fortsette optimaliseringen selv etter endt oppdrag. I den ideelle verden er det bedriftens webredaktør som står for det som trengs av søkemotoroptimalisering.

Du får jevnlige rapporter som viser ditt nettsteds – og dine konkurrenters – plasseringer. Hele tiden måles trafikken etter hvert som den øker.

SEO i praksis

To referanseprosjekt når det gjelder søkemotoroptimalisering og webutvikling, er nettstedene Wagneropera.net og Korrekturavdelingen.no.

Prosjektet med bilder fra SAS Masters 2007 på Losby er et annet eksempel på søkemotoroptimalisering i praksis - SEO som du kan gjøre selv.

Støter du på et firma som sier at du ikke er i stand til å lære hvordan du oppnår bedre synlighet i søkemotorer, er mitt råd å holde seg langt unna. SEO er viktig å kunne for organisasjonens webredaktør - om det så bare er for å kunne kontrollere og følge opp det arbeidet et eksternt firma gjør.

Jeg holder meg trygt innenfor søkemotorenes etiske retningslinjer og vil aldri utsette bedriften for noe som kan skade merkevaren deres.

Det er en selvfølge at jeg vil veilede kunder om hva som er «lov» og hva du kan bli straffet for.

 

ring meg

 

Det finnes ingen snarveier til topplasseringer, ingen plug-and-play. Men det betyr ikke at det behøver å bli dyrt å bedre søkemotorsynligheten for din bedrift.

Jeg arbeider ut ifra det syn at de som fortjener best plassering på søkemotorenes resultatsider, er de som har det beste innholdet, har de beste inngående lenkene, har organisert innholdet best og mest brukervennlig og har en teknisk løsning som søkemotorene liker.

Bedrifter som arbeider med meg, får en helt unik personlig oppfølging av en som kan mye om det meste innen publisering på web. Jeg har ikke innpåslitne selgere som ringer rundt og skaffer kunder - og kan derfor ikke konkurrere med de store aktørene innen søkemotoroptimalisering. Ikke har jeg fancy brosjyremateriell heller.

Mine kunder setter pris på min allsidighet, min effektivitet og den personlige oppfølgingen - ofte langt utenom arbeidstid.

Jeg jobber med publiseringsløsninger som for eksempel EPiServer, Joomla, Custom Publish, 123 On Web, Firmanett, WordPress, Blogger, Dreamweaver, MyWebPage, Lotus Notes, etc

På firmabloggen skriver jeg også i ny og ne om søkemotoroptimalisering og synlighet på søkemotorene.

I flere prosjekter har jeg samarbeidet - og konkurrert med - Gunnar Bråthen, som i mange år har holdt åpne og bedriftsinterne SEO-kurs.

Du har egentlig ikke råd til å hoppe over søkemotoroptimalisering.

 

 

 

Webkommunikasjon.no: frilans webredaktørtjenester.
E-post: per-erik@skramstad.no. Telefon: 909 64 159 (mob.), 63 01 72 88 (kontor).
Per-Erik Skramstad, Skårer terrasse 10, 1473 Lørenskog. Org.nr. 982 803 217.

Utviklet av Per-Erik Skramstad / Webkommunikasjon.no

Mine forfattersider om romanene Kvinne med bananer og Sprutbrekning hos spedbarn finner du på www.skramstad.no.

Synlighet på web